Har du fått en anställning utomlands? I sådana fall är det säkerligen en spännande tid som väntar dig framöver. Årligen tar många svenskar jobb utanför Sverige, ibland med karriären i åtanke, men det kan också vara till exempel ett varmare klimat som lockar. Oavsett skäl finns det en del saker som bör fixas innan flyttlasset går. Till exempel är det bra att läsa på om folkbokföring i landet man ska åka till, men man behöver också tänka på rent praktiska saker kring flytten, så som flyttstädningen.
Flyttstädning
Inför en anställning i utlandet har du som tidigare nämnt troligen ganska mycket att stå i. Särskilt gäller detta om erbjudandet kom med kort varsel. Något som många väljer att göra vid flytten, oavsett om den går in- eller utrikes, är att anlita en firma för flyttstädning.
Idag finns många firmor som gör detta. Testa att skriva in ”Flyttstädning” i någon sökmotor på nätet, så bör du hitta en firma relativt snabbt. Ett annat tips är att söka på ”Flyttstädning priser” och eventuellt lägga in din stad i sökningen för att göra den mer precis.
Folkbokföring i det nya landet
Hur du folkbokför dig i det nya landet kan givetvis skilja sig ganska mycket åt, beroende på vilket land det faktiskt handlar om. Om du däremot ska vara borta kortare än ett år kan du välja att fortfarande vara skriven i Sverige. Det är först när du planerar att bo utanför Sverige i ett år eller mer som du ska anmäla det till Skatteverket.
Hur detta skulle lösas i praktiken, att jobba utomlands men vara skriven i Sverige, är något att rådgöra med din arbetsgivare om. Det kan vara nödvändigt att skriva sig i det nya landet för att anställningen ska kunna ske där. Din arbetsgivare bör känna till vad som gäller och hur det kan lösas på bästa sätt för båda parter.